پیشگیری از ایجاد پوسیدگی و لكه های سفید

پیشگیری از ایجاد پوسیدگی و لكه های سفید

پیشگیری از ایجاد پوسیدگی و لكه های سفید : قرار دادن دستگاه‌هاي ارتودنسي در داخل دهان و روي دندان‌ها باعث مي‌شود كه تميز كردن و مسواك زدن دندان‌ها نياز به مراقبت بيشتري داشته باشد زيرا سطوح برجسته براكت‌هاي ارتودنسي مي‌تواند محل مناسبي براي تجمع مواد غذايي باشد و قند موجود در اين مواد غذايي توسط باكتري‌هاي دهاني به خصوص لاكتو باسيل‌ها به اسيدلاكتيك تبديل شده و اسيد لاكتيك ترشح شده از اين باكتري‌ها با تاثير بر ميناي دندان سبب خروج كلسيم از مينا گرديده و شرايط لازم را براي ايجاد پوسيدگي روي دندان فراهم نمايد.
خوشبختانه امروزه با استفاده از كامپوزيت‌هايي كه از خود فلورايد آزاد مي‌كند در نصب دستگاه‌هاي ارتودنسي از ايجاد پوسيدگي در زير براكت‌ها جلوگيري مي‌شود ولي سطوح دنداني مجاور دستگاه، همچنان در معرض خطر مي‌باشد، خطري كه تنها راه ‌پيشگيري از آن رعايت دقيق دستورات بهداشتي و مسواك زدن به موقع و به اندازه كافي مي‌باشد.
در صورت رعايت كامل اين دستورات كه توسط متخصص ارتودنسي به بيماران داده مي‌شود و شامل مراقبت در تعداد دفعات مسواك زدن، روش و مدت زمان مسواك زدن مي‌باشد، پوسيدگي به وجود نخواهد آمد.
استفاده از مسواك‌هاي مخصوص ارتودنسي نيز به هر چه بهتر شدن كار و تميزي بيشتر دندان‌ها كمك مي‌كند و مسواك زدن را هم آسان‌تر مي‌كند.
به هر حال ايجاد پوسيدگي كه بزرگ‌ترين خطر در درمان‌هاي ارتودنسي مي‌باشد با رعايت دستورات بهداشتي كاملاً قابل پيشگيري است و به راحتي مي‌توان از بروز آن جلوگيري نمود.

جستجو کنید

آخرین مقالات

اشتراک گذاری

دکتر محسن مراتی

متخصص ارتودنسی 

نظرات

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
1.4K نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها