ارتودنسی متحرک دندان

ارتودنسی متحرک دندان

جهت اصلاح فک ( معمولا برای فک بالا ) و دندان ها از ارتودنسی متحرک دندان نیز استفاده می شود . ارتودنسی متحرک دندان ، به گونه ای است که یک صفحه پلاستیکی به همراه سیم با فشار کم دندان ها را به تدریج به حرکت در می آورد .

هنگامی که  فرد از ارتودنسی متحرک دندان استفاده می کند ، هنگام غذا خوردن می تواند آن را از دهان خارج نماید و بعد از اتمام کار خود ،  آن را مجددا در دهان قرار دهد .  همکاری بیمار در بهداشت دهان و دندان در عملکرد اردتودنسی متحرک دندان  تاثیر زیادی خواهد گذاشت .

ارتودنسی متحرک دندان

 

ارتودنسی متحرک دندان در سنین پایین ، یعنی زیر 12 تا 14 توصیه نمی شود زیرا فک به طور کامل رشد نیافته است .

در مورد مزایای استفاده از ارتودنسی متحرک دندان در ذیل به نکات مهمی اشاره خواهیم داشت :

  • هنگام ورزش کردن ، مسواک یا نخ کشیدن می توانید ارتودنسی متحرک دندان را از دهان خارج کنید .
  • به کمک ارتودنسی بالا ، فک و دندان فرد اصلاح می شود و به راحتی می توان دندان ها را مورد شست و شو داد .
  • مبتلا شدن به بیماری های لثه کاهش می یابد زیرا شرایط رعایت بهداشت دهان و دندان به کمک ارتودنسی متحرک دندان فراهم می شود .

ارتودنسی متحرک دندان

 

یکی دیگر از مزایای استفاده از ارتودنسی متحرک دندان ،  کوتاه بودن مدت زمان درمان آن  نسبت به ارتودنسی ثابت می باشد . معمولا ششم ماه زمان لازم است تا ارتودنسی متحرک به نتیجه برسد ولی ممکن است متغیر باشد که متخصص شما در جلسه اول حدود زمانی آن را برای شما پیش بینی می کند . لازم است بدانید در روزهای ابتدایی درمان  که پس از تنظیمات اولیه ،  نگهدارنده ها در جای اصلی خود ثابت می شوند ،  ممکن است احساس درد داشته باشید ولی نگران نباشید . با استفاده  از مسکن ها می توانید آن را کنترل کنید .

علاوه بر مزایای استفاده از ارتودنسی متحرک دندان  که در بالا به آن ها اشاره کردیم  باید به شرایط نگهداری و هم چنین استفاده از این دستگاه دقت کنید ، مثلا پلاک ها بسیار ظریف می باشند ترجیحا غذای سفت و یا نوشیدن های شیرین استفاده نکنید و یا اینکه هنگام شست و شوی پلاک ها ،  از آب گرم یا جوش استفاده نکنید زیرا این کار باعث ذوب شدن پلاستیک می شود و برای پاک کردن ، آن ها را در محلول شست و شو قرار دهید .

ممکن است در چند روز اول به خوبی نتوانید صحبت کنید و یا به صورت بلند روخوانی نمایید بعد از چند روز این موضوع برایتان عادی خواهد شد . این مشکل در ارتودنسی های نامرئی و یا ارتودنسی موقت نیز وجود دارد.

دکتر محسن مرآتیمتخصص ارتودنسی و ناهنجاری های فک و صورت (  متخصص ارتودنسی – ارتودنسی

جستجو کنید

آخرین مقالات

اشتراک گذاری

دکتر محسن مراتی

متخصص ارتودنسی 

نظرات

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Telkom University

How does removable orthodontics work in adjusting the upper jaw and teeth, and what is the role of the plastic plate and wire in gradually moving the teeth with gentle pressure?
Visit us <a href=”https://meilinaeka.staff.telkomuniversity.ac.id/”>telkom university</a>