انواع براکت ارتودنسی

انواع براکت ارتودنسی

انواع براکت ارتودنسی : در این مقاله می خواهیم به بررسی انواع براکت ارتودنسی بر اساس جنس مواد سازنده ی آن ها بپردازیم.

براکت های ارتودنسی از فلزات مختلفی می توانند، ساخته شوند، آلیاژ بسیار متداولی که معمولا مورد استفاده قرار می گیرد آلیاژ Stainless steel است.

Stainless steel استحکام بسیار مناسبی دارد و در محیط دهان دچار زنگ زدگی و خوردگی نمی شود در نتیجه به خاطر ویژگی های بسیار خوب آلیاژی است که به صورت متداول در ساخت ارتودنسی مورد استفاده قرار می گیرد.

 

انواع براکت ارتودنسی

انواع براکت ارتودنسی

در بیمارانی که سابقه حساسیت به Stainless steel و آلیاژهایی که دارای نیکل هستند، دارند. متخصص ارتودنسی از براکت هایی استفاده می کند که از آلیاژ نیکل فریت یا بدون نیکل ساخته شده اند، این براکت ها معمولا قیمت بالاتری دارند، اما اگر حساسیت به دستگاه های ارتودنسی مشاهده شود، می توان آن را جایگزین براکت های معمولی ارتودنسی کرد.

آلیاژ دیگری که می توان استفاده کرد آلیاژ طلا است، براکت های گلد یا طلایی رنگ با لایه نازکی از طلا پوشانده شده اند. این لایه نازک طلا مانع از تماس جسم اصلی براکت با سطح مخاط دهان و بزاق می شود. براکت طلا به خاطر ظاهر زرد رنگشان خیلی مورد قبول نیستند، هر چند بعضی از افراد تمایل دارند، این طاهر زرد رنگ در داخل دهانشان دیده شود و علاقمند به براکت های طلایی هستند.

براکت های طلایی معمولا قیمت بالاتری دارند، اما باید توجه شود هرچیزی به غیر از براکت های Stainless Steel مقداری می تواند حرکت سیم ها را در داخل براکت های ارتودنسی سخت و دشوار کند و به مدت درمان ارتودنسی اضافه کند.

یکی دیگر از موادی که می توان براکت های ارتودنسی را با آن ساخته شود مواد پلاستیکی یا کامپوزیتی است، براکت های کامپوزیتی معمولا براکت هایی به رنگ شفاف هستند که با قیمتی نسبتا ارزان تر از براکت های سرامیکی در داخل دهان قرار می گیرند.

خطر شکستگی و لب پر شدن براکت های شفاف کامپوزیتی کمتر از براکت های سرامیکی است و ظاهر نسبتا مناسبی دارند.

اما معمولا حجم براکتی زیاد است.

نوع دیگر از مواد که برای ساخت براکت های ارتودنسی مورد استفاده قرار می گیرد استفاده از مواد سرامیکی است.

دکتر محسن مرآتی – متخصص ارتودنسی و ناهنجاری های فک و صورت (  متخصص ارتودنسی – ارتودنسی )

جستجو کنید

آخرین مقالات

اشتراک گذاری

دکتر محسن مراتی

متخصص ارتودنسی 

نظرات

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها