بهداشت عمومی دهان و دندان

بهداشت عمومی دهان و دندان

بهداشت عمومی دهان و دندان ، تشخیص سلامتی دهان و بهبود آن را در اشخاص و جوامع شامل می شود . از جمله مباحثی که در گستره ی بهداشت دهان و دندان قرار می گیرد ، اضافه کردن فلوئوراید به آب آشامیدنی می باشد . به علاوه استفاده از دهان شویه های فلوئوراید نیز از جمله موضوعات مهم این رشته به شمار می آید .

بهداشت عمومی دهان و دندان

این گونه که به نظر می آید روش های زیادی جهت پیشگیری از پوسیدگی دندان ها وجود دارند که هنوز شاخته نشده اند.

می توان گفت تمام پوسیدگی ها بر اثر تجمع باکتریها رو سطوح دندان و حبس شدن غذاها در میان دندان ها و تبدیل مواد قندی و نشاسته ای به اسید ، رخ می دهد . لازم به ذکر می باشد در حدود درصد  بالایی از پوسیدگی ها در قسمت شیار ها و فضای بین دندانی که مسواک و خمیر دندان فلوئوراید نمی توانند بخوبی در آن نفوذ کنند ایجاد می شوند .

جویدن غذاهای فیبردار پس از هر وعده ی غذایی منجر به رقیق شدن کربوهیدرات غذاهایی که میان شیار ها گیر کرده اند می شود  و باعث خنثی شدن اسید های آن ها خواهد شد .

برای تمیز شدن شیار ها و فضای بین دندان ها که مسواک قادر به نفوذ در آن ها نیست ، بایستی از نخ دندان نیز کمک گرفت.

بایستی در شبانه روز پس از خوردن صبحانه ، ناهار و شام مسواک زد البته مسواک زدن قبل از خواب و بعد از بیدارشدن اهمیت بیشتری دارد. در صورتی که از دندان مصنوعی یا پلاک های متحرک ارتودنسی استفاده می کنید نیز حتما آن را با مسواک تمیز نگاه دارید .

 

دکتر محسن مرآتیمتخصص ارتودنسی و ناهنجاری های فک و صورت (  متخصص ارتودنسی – ارتودنسی )

 

جستجو کنید

آخرین مقالات

اشتراک گذاری

دکتر محسن مراتی

متخصص ارتودنسی 

نظرات

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
4.5K نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها