سیم قوس دار ارتودنسی

سیم قوس دار ارتودنسی

سیم قوس دار ارتودنسی به همان سیمی گفته می شود که به براکت های ارتودنسی متصل است . این سیم به این دلیل به حالت قوس دار ساخته شده که دندان های ردیف بالایی شما تشکیل قوس بالای دندان ها را داده و دندان های پایینی تشکیل قوس پایینی دندان ها را داده است . سیم قوس دار ارتودنسی همانند یک موتور وارد عمل می شود و کار هدایت و حرکت دندان ها را انجام می دهد . بدون وجود سیم قوس دار ارتودنسی ، اتصال براکت ها به دندان های افراد تغییری ایجاد نخواهد کرد .

سیم قوس دار ارتودنسی

وارد کردن نیرو با استفاده از سیم قوس دار ارتودنسی :

زمانی که افراد برای اولین بار درمان ارتودنسی را آغاز می کنند ، دندان ها کج اند و این سیم ها هستند که با اتصال به براکت ها باید با وارد کردن نیرو موجب تغییر شکل در دندان ها شوند . نیرویی که از طریق سیم به براکت ها وارد می شود نیرویی است که منجر به حرکت دندان ها خواهد شد . سیم بایستی فنری باشد و در عین حال با وارد کردن نیرویی ملایم به دندان ها موجب حرکت دندان ها و براکت ها شود .

اندازه ی سیم قوس دار ارتودنسی :

زمانی که یک ارتودنتیست در رابطه با اندازه ی یک سیم قوس دار ارتودنسی صحبت می کند به ضخامت و و مقطع سیم اشاره می کند که از مواد یکسان ساخته شده اند . سازندگان سیم ارتودنسی تلاش می کنند تا سیم قوس دار را در مقطعی کوچک تر ، اندازه ی دقیق تر و الاستیک تر بسازند .  البته زمانی که سیم به درون شیار براکت وارد شود یا از آن خارج شود اگر با زاویه ی بیشتری منحرف شود منجر به ایجاد اصطکاک می شود . این اصطکاک زمانی برطرف می شود که سیم انعطاف بالایی داشته باشد و از سیم فعال شونده با حرارت و چند ضریبی استفاده گردد .

زمانی که شما برای اولین بار ارتودنسی دندان را آغاز می کنید، دندان های شما کج هستند و این سیم ها هستند که با اتصال به براکت ها باید قادر باشند که به وسیله وارد آوردن نیرو باعث تغییر شکل دلخواه در دندان های شما شوند. نیرویی که از سیم به براکت ها وارد می آید نیرویی است که باعث حرکت دندان ها می شود. سیم باید فنری باشد و در عین حال با اعمال یک نیروی ملایم به دندان ها باعث حرکت آنها شود و براکت خود را به آرامی وادار به حرکت کند.

دکتر محسن مرآتی – متخصص ارتودنسی و ناهنجاری های فک و صورت (  متخصص ارتودنسی – ارتودنسی )

جستجو کنید

آخرین مقالات

اشتراک گذاری

دکتر محسن مراتی

متخصص ارتودنسی 

نظرات

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
wow gold

Dear immortals, I need some wow gold inspiration to create.