پلاک دندان بعد از ارتودنسی

پلاک دندان بعد از ارتودنسی

پلاک دندان بعد از ارتودنسی : پس برداشتن براکت ها از روی دندان نوبت استفاده از پلاک های ارتودنسی می باشد تا تغییرات ایجاد شده را حفظ و نگهداری کند.

نتیجه نهایی ارتودنسی  بستگی به استفاده صحیح پلاک ارتودنسی بعد از ارتودنسی دارد.

دلایل استفاده از پلاک ارتودنسی بعد از اتمام ارتودنسی :

  • دندان ها تمایل زیادی به برگشتن به حالت اولیه خود دارند، اما استفاده از پلاک بعد از ارتودنسی باعث می شود دندان ها در جای خود نگه داشته شوند.
  • با بالا رفتن سن دندان ها شروع به حرکت های پیش بینی نشده ای می کنند که باعث می شود دندان ها روی هم قرار گیرند و بهم ریختگی مجددا ایجاد شود. ( پلاک دندان بعد از ارتودنسی )

انواع نگهدارنده بعد از ارتودنسی:

انواع نگه دارنده ها و پلاک های ارتودنسی وجود دارد. نگه دارنده با توجه به توضیحات متخصص ارتودنسی و عوامل مختلفی انتخاب می شود.

پلاک دندان بعد از ارتودنسی

گاهی متخصص استفاده بیش از یک نوع نگه دارنده را توصیه می کند، تا احتمال بازگشت دندان به وضعیت اولیه کاهش پیدا کند.

نگه دارنده یا پلاک متحرک :نگه دارنده های هالی، نوعی نگهدارنده متحرک می باشند که از سیم و پلاستیک تشکیل شده اند و در پشت دندان های پایین و روی سقف کام فک بالا قرار می گیرند. این پلاک ها در ابتدا باعث ایجاد مشکل در گفتار شما می شود که با گذشت زمان بهبود می یابد. ( پلاک دندان بعد از ارتودنسی )

نگه دارنده های شفاف: این نگه دارنده ها به صورت نیمه موقت می باشند. توجه داشته باشید زمانی که این نگه دارنده در دهان شما می باشد از خوردن و آشامیدن بپرهیزید.

در ابتدای استفاده از این نوع پلاک شاید احساس کنید فشاری به دندان ها وارد می کنند که با گذشت مدت کوتاهی فرد به آن عادت می کند.

نگه دارنده ثابت : این نوع نگه دارنده به دندان ها متصل می شود و نمی توان آن را از دهان بیرون آورد. این نگه دارنده در پشت دندان ثابت می باشد و قابل مشاهده نیست.

مدت زمان استفاده از پلاک نگهدارنده ارتودنسی چقدر می باشد:

این دوره برای ثابت نگه داشتن دندان ها در وضعیت فعلی می باشد و حدود ۱۲ ماه طول می کشد.

هزینه پلاک دندان چقدر می باشد؟

نگه دارنده ها و پلاک های ارتودنسی با توجه به نوع نگه دارنده ها، دستمزد متخصص ارتودنسی و راحتی بیمار و سرعت تاثیرگذاری و نحوه تنظیم دندان ها متغیر است.

در میان این نگهدارنده ها، نگه دارنده ثابت از همه گرانتر و راحتتر می باشد؛ زیرا زمانی که این نگه دارنده در دهان شما قرارگیرد شما می توانید غذا میل کنید و احتیاجی به خارج کردن آن از دهان ندارید و پشت دندان قرار می گیرد و تاثیر بر صحبت کردن شما نمی گذارد.

  دکتر محسن مرآتی – متخصص ارتودنسی و ناهنجاری های فک و صورت (  متخصص ارتودنسی – ارتودنسی )

جستجو کنید

آخرین مقالات

اشتراک گذاری

دکتر محسن مراتی

متخصص ارتودنسی 

نظرات