ارتودنسی فانکشنال

در ارتودنسی فانکشنال از دستگاه های فانکشنال استفاده می شود. دستگاه های فانکشنال دستگاههایی می باشند که می توانند ناهنجاری های فکی مختلف از قبیل کلاس 2 و کلاس 3 را اصلاح کنند . ( متخصص ارتودنسی ) ناهنجاری های کلاس 2 جزو ناهنجاری های فکی هستند که در آن معمولا فک بالا جلوتر از فک پایین قرار دارد که یا به علت بیرون زدگی فک بالا و یا به علت کوچکی فک پایین و یا ترکیبی از این دو حالت میباشد.

ارتودنسی فانکشنال

در ناهنجاری کلاس ۳ فک پایین جلوتر از فک بالا قرار دارد که یا بعلت کوچکی فک بالا و یا به علت بزرگی فک پایین و یا ترکیب این دو حالت میباشد.

پلاک های فانکشنال دارای دو نوع ثابت و متحرک می باشند که نوع متحرک آن رایج تر است.

معمول ترین ابزار های فانکشنال متحرک در ناهنجاری کلاس ۲ از قطعاتی ساخته می شوند که موجب قرار گیری فک پایین در یک موقعیت بهتر و جلوتر می شود.

درمان به وسیله ی ارتودنسی فانکشنال :

ارتودنسی فانکشنال به طور معمول برای افرادی که فک بالای جلو آمده و فک پایین عقب رفته داشته باشند و درمان را قبل از سنین بلوغ آغاز کنند مورد استفاده قرار می گیرد .

به منظور درمان یک برنامه ی زمانی توسط پزشک به بیمار داده می شود که از پلاک های فانکشنال استفاده کند تا نیرویی در جهت مناسب به فکین وارد شود و رشد استخوان فک در جهتی هدایت شود که به تدریج فک ها در جای مناسب  خود قرار بگیرند .

آیا برای ارتودنسی فانکشنال جایگزینی وجود دارد ؟

بله وجود دارد ؛ درمان به وسیله ی پلاک های متحرک فانکشنال متکی به همکاری کامل والدین و فرزندشان می باشد . از این رو کسانی که همکاری لازم را برای استفاده از پلاک های متحرک ندارند دستگاه های فانکشنال ثابت تجویز می شوند که این نوع نیز در تعداد معدودی از بیماران ارتودنسی قابل استفاده می باشد که به تشخیص متخصص ارتودنسی صورت می گیرد . در بعضی مواقع درمان فانکشنال با درمان ثابت به طور همزمان انجام می شوند که مزیت اصلی دستگاه فانکشنال ثابت همین همزمان بودن با درمان ثابت می باشد که موجب کاهش طول درمان نیز می شود. اما بهر حال هر دستگاهی چه ثابت و چه متحرک محدودیت ها خاص خود را دارد.

دکتر محسن مرآتیمتخصص ارتودنسی و ناهنجاری های فک و صورت (  متخصص ارتودنسی )

جستجو کنید

آخرین مقالات

دکتر محسن مراتی

متخصص ارتودنسی

امتیازدهی به مقاله
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
wow gold

Dear immortals, I need some wow gold inspiration to create.