روش صحیح مسواك زدن | tooth brushing

روش صحیح مسواك زدن

روش صحیح مسواك زدن : شاید جالب باشد که بدانید بهترین و جدید ترین روش مسواک زدن با آنچه که معمولا مردم انجام میدهند متفاوت است. اکثر مردم از روش چرخشی (roll) برای مسواک زدن استفاده می کنند که متاسفانه جزو ناکارامدترین روشهای مسواک زدن می باشد در این روش مسواک با حرکت جارویی از سمت لثه به سمت لبه یا نوک دندان کشیده می شود. در این روش شیار لثه ای مابین لثه و دندان را به خوبی تمیز کند. در حالی که مهمترین نقطه ای که بیماریهای لثه از آن قسمت شروع می شود همین شیار بین دندان ها و لثه است.

طبق تحقیقات جدید روش Bass بهترین تکنیک برای مسواک زدن می باشد. در این روش تاکید روی تمیز کردن شیار لثه ای است

Bedasht1

روش صحیح مسواك زدن

لازمه این روش، تهیه یک مسواک نرم یا متوسط است که به راحتی در شیار لثه نفوذ کند. مسواک با زاویه 45 درجه روی دندان و لثه قرار میگیرد (شکل بالا چپ) و با حرکات ویبره به طرفین حرکت داده می شود به صورتی که موهای مسواک تنها 1-2 میلی متر روی دندان حرکت کنند. حرکات طرفی بیش از این مقدار باعث سایش طوق دندان ها می شود. 10 تا 20 بار در هر قسمت ویبره کرده و سپس با چند چرخش به لبه دندان فضای بین دندانی را نیز تمیز کنید. سطوح پشت دندانهای جلویی با پاشنه مسواک و با حرکت ویبره بالا و پایین تمیز می شود (شکل پایین چپ).سپس سمت زبانی دندانها و در پایان سطح جونده با همان حرکات ویبره جلو عقب تمیز می شوند.( دو شکل سمت راست).

هر نقطه از دهان که در طی مسواک زدن دچار خونریزی شود نشانه ای از وجود التهاب لثه در آن منطقه است کافیست 2 هفته به روش گفته شده این نواحی را مسواک کنید و نخ بکشید تا خونریزی ها رفع شوند. اوائل کار خونریزی از لثه در این نواحی با مسواک ایجاد می شود اما به تدریج در طی این دو هفته از بین می رود.
روزانه حداقل دوبار مسواک و یکبار نخ دندان برای سلامتی دندان ها و لثه لازم است. هر وعده از مسواک زدن حداقل می بایست 5 دقیقه طول بکشد و در طی آن تمامی سطوح دندانی تمیز شوند.

 

جستجو کنید

آخرین مقالات

اشتراک گذاری

دکتر محسن مراتی

متخصص ارتودنسی 

نظرات

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
1.5K نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها