براکت های سرامیکی

براکت های سرامیکی

براکت های سرامیکی به هدف زیباتر کردن ظاهر دستگاه های ارتودنسی در داخل دهان طراحی شدن براکت های سراميکی دارای انواع مختلفی هستند براکت های سراميکی شفاف یا شیشه ای رنگ که عمدا تحت عنوان براکت های منو کریستالی شناخته می شوند.

براکت های منو کریستالی ظاهر بسیار زیبایی دارند به خاطر فرم شیشه ای رنگی که دارند واستحکام مناسبی در داخل دهان دارند اما باید توجه داشت که اگر مواد غذایی سفت باهاشون خرده شود و یا ضربه ای وارد شود احتمال شکستگی بیشتری نسبت به براکت های سرامیکی دیگری دارد.

براکت های سرامیکی طول درمان و مدت ارتودنسی را معمولا طولانی می کنند و تا حدی هم می توانند روی کیفیت ارتودنسی اثر بگذارند.

 

براکت های سرامیکی

 

براکت های کریستالی :

براکت های شیری رنگ یا براکت های کریستالی احتمال شکستگی و لب پر شدنشان کمتر است اما ظاهر براکت های شیری با مقایسه با براکت های سراميکی از زیبایی کمتری برخوردارد است

مقایسه براکت های سرامیکی و کریستالی و فلزی :

باید توجه داشت که براکت های سراميکی تنها حسنی که دارند زیبایی بیشتری دارند نحوه حرکت دادن دندان ها و اصلاح موقعیت دندان ها با براکت های فلزی بسیار راحت تر از براکت های سرامیکی است.

در نتیجه متخصص ارتودنسی با براکت های فلزی معمولا توانایی بیشتری در ایجاد حرکات مختلف دندان ها نسبت به براکت های سرامیکی دارند.

در نتیجه تا جایی که ممکن است توصیه میکنیم ازبراکت های فلزی در طی درمان ارتودنسی استفاده شود به خصوص برای بیمارانی که درمان های پیچیده ای دارند و حرکات زیادی در دندان ها قرار است ایجاد شود.

مثلا بیمارانی که دارای دندان های نهفته هستند و بیمارانی که نیاز به کشیدن دندان برای اصلاح به هم ریختگی های دندان دارند در اینها بهتر است از براکت های سراميکی استفاده نشود.

یک جایگزین مناسب برای براکت های کریستالی که مزایای براکت های سرامیکی را داشته باشند که دندان را کمتر تحت تاثیر قرار دهد استفاده از براکت های فلزی است که شیار مرکزی شان یک لایه فلز قرار داده شده که با لایه فلز پوشانده شده.

در نهایت  سیم داخل یک ریل فلزی در داخل براکت های سرامیکی حرکت می کنند در نتیجه طول مدت درمان کمتر تحت تاثیر قرار می دهند اما باز هم  ویژگی های لب پر شدن، شکستگی که احتمال شکستگی براکت را بالا می برد در خصوص  براکت های سراميکی مطرح بود در مورد این براکت ها هم وجود دارد در نهایت سعی شود از براکت های فلزی در درمان ارتودنسی استفاده شود.

دکتر محسن مرآتی – متخصص ارتودنسی و ناهنجاری های فک و صورت (  متخصص ارتودنسی – ارتودنسی )

جستجو کنید

آخرین مقالات

اشتراک گذاری

دکتر محسن مراتی

متخصص ارتودنسی 

نظرات