درد دندان در حین ارتودنسی

درد دندان در حین ارتودنسی

در این مقاله قصد داریم درباره درد دندان در حین ارتودنسی و نحوه کاهش دادن آن توضیح دهیم.

درد دندان در ارتودنسی به علت نیرویی است که توسط دستگاه های ارتودنسی به دندان وارد می شود، بافت اطراف دندان با استخوان و یکسری الیاف زنده پوشانده شده است، وقتی که دندان به دیواره های استخوانی فشرده می شود بر اثر نیرویی که سیم ها به دندان وارد می کنند، این امر باعث ایجاد درد دندان ها می شود.

درد ارتودنسی چند روز است ؟

درد دندان در حین ارتودنسی در جلساتی که بیمار برای تعویض سیم ها یا تنظیم دستگاه های ارتودنسی مراجعه می کند، معمولا تا دو الی سه روز ادامه پیدا می کند.

گاهی این درد بسته به دستگاهی که در آن جلسه در دهان بیمار قرار داده شده است به مدت یک الی دو هفته بعد نیز ادامه پیدا می کند.

 

درد دندان در حین ارتودنسی

 

نحوه کنترل درد دندان در حین ارتودنسی :

نحوه کنترل درد دندان در حین ارتودنسی به این صورت می باشد که متخصص ارتودنسی در مرحله اول از بیمار می خواهد از خوردن غذاهای جویدنی و سفت خودداری کند و از غذاهایی که نرم هستند و نیاز به جویدن و تحریک دندان ها ندارند، میل کند، در این صورت بیمار در حین غذا خوردن درد کمتری را حس می کند.

روش دیگر کنترل درد در ارتودنسی استفاده از مسکن ها می باشد، زمانی که بیمار بعد از ارتودنسی احساس درد شدیدی داشت می تواند از مسکن استفاده کند، مسکنی که معمولا برای کنترل درد استفاده می شود، استامینوفن یا استامینوفن کدئین می باشد.

در صورتی که درد شدید باشد بیمار می تواند از مسکن هایی مانند پروفن یا ژلوفن برای  کاهش درد استفاده کند، اما توجه داشته باشید که استفاده از ژلوفن و پروفن باعث کند شدن حرکات دندان می شود در نتیجه بهتر است بیمار از مصرف زیاد آن ها در حین درمان ارتودنسی خودداری کند.

روش دیگر کنترل درد استفاده از نوعی بالشتک می باشد که در بین فک بالا و پایین قرار داده می شود، بیمار با فشار دادن این بالشتک ها در طول روز می تواند میزان درد دندان ها را کاهش دهد.

مسئله بسیار مهم در ارتودنسی رعایت بهداشت دهان و دندان می باشد بیمار برای مسواک زدن بهتر است، مسواک مخصوص ارتودنسی را تهیه کند و بعد از هر وعده غذایی دندان های خود را مسواک و نخ دندان بکشد، رعایت این مورد نیز در کاهش درد دندان های ارتودنسی شده موثر می باشد.

در هر صورت دردهای حین درمان ارتودنسی مسئله نگران کننده ای نیست و مشکلی برای بیمار ایجاد نمی کند.

  دکتر محسن مرآتی – متخصص ارتودنسی و ناهنجاری های فک و صورت (  متخصص ارتودنسی – ارتودنسی )

جستجو کنید

آخرین مقالات

اشتراک گذاری

دکتر محسن مراتی

متخصص ارتودنسی 

نظرات