علت لق شدن دندان در ارتودنسی

علت لق شدن دندان در ارتودنسی

علت لق شدن دندان در ارتودنسی : یکی از سوالات متداولی که بیماران در حین ارتودنسی دارند این است که چرا دندان های شان لق شده است؟

لقی دندان ارتودنسی بخصوص زمانی بیشتر قابل مشاهده است که متخصص ارتودنسی سیم های ارتودنسی را از روی دندان ها باز می کند و بیمار با زبان می تواند لقی دندان را به خوبی احساس کند.

لقی دندان می تواند برای بیمار ترسناک باشد اما باید توجه کرد که لقی دندان در حین درمان ارتودنسی هیچگونه مشکلی را برای بیمار ایجاد نمی کند.

 

علت لق شدن دندان در ارتودنسی

 

علت لق شدن دندان در ارتودنسی :

به صورت طبیعی در حین درمان ارتودنسی بخاطر نیرویی که سیم های ارتودنسی به دندان ها وارد می کند، دندان در داخل حفره استخوانی که قرار گرفته است، مقداری حرکت می کند، این حرکت باعث می شود، حفره استخوانی که اطراف دندان را احاطه کرده است تا حدودی گشاد شده و همچنین الیافی که به ریشه دندان متصل شده اند به واسطه نیروی دستگاه های ارتودنسی مقداری پاره می شوند، پارگی این الیاف باعث می شود که دندان در حفره خود مقداری لق شود.

نکته قابل توجه این است که لقی دندان در ارتودنسی هیچگونه آسیبی به دندان وارد نمی کند و زمانی که دندان ها مدتی در وضعیت جدید قرار بگیرند و سیم ها نیرویی به دندان ها وارد نکنند، پس از چند ماه لقی دندان بسیار کاهش پیدا می کند، اما باید توجه داشت که مقداری لقی تا پایان دوره درمان ارتودنسی وجود دارد.

علت این لقی این است که سیم ها نمی گذارند که نیروی طبیعی جویدن که حامل موثر در استحکام دندان ها است به دندان ها وارد شود در نتیجه دندان ها تا حدی لقی خود را تا پایان درمان ارتودنسی حفظ می کنند.

چه زمانی لقی دندان ارتودنسی برطرف می شود ؟

زمانی این لقی برطرف می شود که دستگاه های ارتودنسی به صورت کامل از روی  دندان ها برداشته شده باشند و دندان ها به سیکل جویدن طبیعی خودشان برگردند.

زمانی که نیروی جویدن مواد غذایی به صورت طبیعی به دندان ها وارد شوند و دندان ها هیچ دستگاه ارتودنسی بر روی آن ها قرار داده نشده باشد به تدریج استخوان و الیاف اطراف دندان ها محکم می شود و لقی دندان به تدریج در همان ماه های اول بعد از برداشتن دستگاه های ارتودنسی بهبود می یابد.

دکتر محسن مرآتی – متخصص ارتودنسی و ناهنجاری های فک و صورت (  متخصص ارتودنسی – ارتودنسی )

جستجو کنید

آخرین مقالات

اشتراک گذاری

دکتر محسن مراتی

متخصص ارتودنسی 

نظرات