محافظت از دستگاه های ارتودنسی در ورزش

محافظت از دستگاه های ارتودنسی در ورزش

محافظت از دستگاه های ارتودنسی در ورزش های تماسی و ورزش هایی که احتمال ضربه به دندان ها و فکین در آن ها وجود دارد، باید توجه کرد که ارتودنسی به صورت ثابت، تداخلی با ورزش های تماسی نداشته باشد.

بیمار باید مراقب باشد در حین درمان ارتودنسی ضربات شدید به دستگاه های ارتودنسی وارد نشود.

برای جلوگیری از وارد شدن ضربه وسایل خاصی به عنوان محافظ دستگاه های ارتودنسی ثابت وجود دارند که بیمار می تواند از متخصص ارتودنسی تقاضا کند که آن ها را بر روی دندان هایش قرار دهد.

 

محافظت از دستگاه های ارتودنسی در ورزش

 محافظت از دستگاه های ارتودنسی در ورزش :

این وسایل محافظ معمولا به این صورت هستند که یک بار توسط متخصص ارتودنسی تنظیم می شوند و بعد از آن بیمار می تواند خودش هنگام ورزش کردن از آن ها استفاده کند.

بیماران زیادی به متخصص ارتودنسی مراجعه می کنند که به صورت حرفه ای مشغول ورزش هایی مانند والیبال، بسکتبال، واترپلو یا ورزش های رزمی مانند تکواند، جودو،بوکس و سایر ورزش ها هستند و می توانند از این محافظ ها برای جلوگیری از وارد شدن آسیب به دستگاه های ارتودنسی استفاده کنند.

مورد مفید دیگری که از این محافظ ها می توان استفاده کرد، زمانی است که ضربات مستقیم به صورت وارد می شود، اگر ضربه مستقیم به صورت وارد شود و محافظی بر روی براکت های ارتودنسی وجود نداشته باشد حتی اگر براکت ارتودنسی از روی دندان جدا نشود ممکن است براکت در داخل لب یا گونه فرو رود و باعث پارگی لب یا گونه شود، در نتیجه این محافظ ها در این زمینه ها نیز مورد استفاده قرار می گیرند.

اما در بیماران ارتودنسی متحرک که از پلاک های متحرک استفاده می کنند یا از دستگاه های خارج دهانی مثل فیس ماسک ، هدگیر در طول درمان ارتودنسی آن ها استفاده می شود، متخصص ارتودنسی در حین ورزش ها از بیماران می خواهند که این دستگاه ها را از داخل دهان یا روی سر خود خارج کنند.

بچه ها باید توجه داشته باشند که در ساعات ورزش یا زمانی که در خانه مشغول بازی با هم سالان خود هستند، این دستگاه ها در دهان شان وجود نداشته باشد، همچنین در ورزش هایی همچون شنا بهتر است ارتودنسی متحرک از داخل دهان خارج شود، چرا که ممکن است در حین شنا بر روی تنفس بیمار در زیر آب مشکل ایجاد کند.

دکتر محسن مرآتی – متخصص ارتودنسی و ناهنجاری های فک و صورت (  متخصص ارتودنسی – ارتودنسی )

جستجو کنید

آخرین مقالات

اشتراک گذاری

دکتر محسن مراتی

متخصص ارتودنسی 

نظرات

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها