ملاحظات بهداشت دهان در سنین 6 تا 12 سال

ملاحظات بهداشت دهان در سنین 6 تا 12 سال

ملاحظات بهداشت دهان در سنین 6 تا 12 سال : در این دوره زمانی به تدریج دندان های شیری شروع به ریزش کرده و اولین دندان های دائمی رویش می یابند. دندان 6 یا آسیای اول دائمی جزو اولین دندانی های دائمی است که در دهان رویش می یابد و اکثرا والدین تصور می کنند این دندان هم جزو دندان های شیری است و عدم مراقبت کافی باعث پوسیدگی زودرس آن می شود. در سن 6-7 سالگی کودک حتما باید توسط دندانپزشک و یک ارتودنتیست معاینه شود. به این دلیل که:

1. اگر لازم باشد شیارهای سطح جونده دندان های آسیای دائمی با یک نوع چسب(کامپوزیت) پوشانده شوند تا از بروز پوسیدگی در این شیارها در آینده جلوگیری گردد. به این درمان فیشورسیلنت-تراپی گفته می شود. مطابق با شکل زیر عکس چپ قبل و عکس راست بعد از درمان

957

ملاحظات بهداشت دهان در سنین 6 تا 12 سال

2. برخی مشکلات ارتودنسی که شامل ناهنجاریهای فکی هستند اگر در این سن درمان نشوند احتمال ادامه و تشدید آن ها وجود دارد.
3. دندانپزشک و ارتودنتیست روش های بهداشتی را به شما آموزش خواهند داد و فواصل مراجعه جهت معاینه را برای کودکتان تعیین خواهند کرد.

کودک شما در این سن قابلیت پذیرش مسوولیت بیشتری را دارد. شما می توانید مسواک زدن را به خود او واگذار کنید ولی خود نیز باید بر مسواک زدن او نظارت داشته باشید.
بگذارید کودکتان خود مسواک کند فقط در نواحی که دسترسی به آن دشوار است یا کودکتان قدری ناسازگار است لازم است خود مسئولیت مسواک زدن و کشیدن نخ دندان را بر عهده بگیرید.

به طور کلی کودکان توانایی لازم برای نخ کشیدن را تا 11 سالگی نداشته و تا این سن مسئولیت نخ کشیدن با والدین است.

رژیم غذایی:
سعی کنید دفعات و میزان مصرف مواد قندی را در کودک خود کاهش دهید و کودکتان را ترغیب کنید تا بجای مصرف مواد قندی از میوه ها و سبزیجات و غلات استفاده کند. در صورت مصرف مواد قندی ما بین وعده های غذایی به کودک یادآوری کنید که دهانش را حداقل با آب بشوید.
توجه: آدامس های بدون قند مواد بسیار خوبی برای جلوگیری از پوسیدگی هستند. زیرا کودکان به خوردن آنها علاقه زیادی نشان می دهند. جویدن این آدامس ها بعد از وعده های غذایی بزاق را افزایش داده که از پوسیدگی ها جلوگیری می نماید.

 

جستجو کنید

آخرین مقالات

اشتراک گذاری

دکتر محسن مراتی

متخصص ارتودنسی 

نظرات

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
3.5K نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها