حساسیت به دستگاه های ارتودنسی

حساسیت به دستگاه های ارتودنسی

حساسیت به دستگاه های ارتودنسی : خوشبختانه باید گفت تعداد بسیار کمی از افراد هستند که حساسیت به دستگاه های ارتودنسی دارند.

این حساسیت قابل شناسایی هست چرا که این افراد معمولا به بدلیجات حساس هستند یعنی زمانی که از گوشواره ، گردنبند یا انگشترهای بدلی استفاده می کنند دچار خارش یا قرمزی یا کهیر در ناحیه پوستی می شوند.

خوشبختانه باید گفت حتی افرادی که حساسیت دارند اگر از دستگاه های ارتودنسی در داخل دهانشان استفاده شود این ها معمولا به دستگاه های ارتودنسی واکنش حساسیتی نشان نمی دهند، چرا که در محیط دهان بزاق و بافت مرده ایی که سطح داخلی دهان را پوشانده و ماهیت شوینده بزاق مانع از بروز واکنش ها در سطح داخل مخاط دهان ایجاد شود.

 

حساسیت به دستگاه های ارتودنسی

 

سپس ما حساسیت و ماهیت های حساسیتی را به ندرت داخل دهان مشاهده می کنیم.

عمده این حساسیت به دلیل یون نیکلی است که در ساختار براکت های steel stainless  که در زمان ارتودنسی استفاده می شود وجود دارد.

حساسیت به نیکل یک حساسیت شناخته شده است که در درصد بسیار کمی از افراد جامعه مشاهده می شود.

آیا حساسیت به دستگاه های ارتودنسی مانع از انجام ارتودنسی می شود ؟

خیر ، راه هایی وجود دارد که با مراجعه به متخصص ارتودنسی می توان برای این بیماران درمان ارتودنسی را استفاده کرد.

راه کارهای استفاده از ارتودنسی برای افرادی که حساسیت دارند :

یکی از راهکارها استفاده از براکت های بدون نیکل است، براکت های بدون نیکل یا گلد یا طلا در بازار وجود دارند و بیماران می توانند از آن ها استفاده کنند یا اینکه بیمار از براکت های سرامیکی استفاده کند. براکت های سرامیکی و شفاف طبیعتاً یون نیکل و املاح فلزی را در داخل دهان پراکنده نمی کنند در نتیجه حساسیت به ان ها وجود ندارد.

در صورتی که حساسیت به بدلیجات در شما وجود دارد حتما قبل از شروع درمان ارتودنسی این مساله را با متخصص ارتودنسی در میان بگذارید تا متخصص ارتودنسی راهکارهای مناسب را برای شما پیشنهاد دهد تا بتوانید دستگاه های ارتودنسی را در دهان شما استفاده کند پس نگران حساسیت به دستگاه های ارتودنسی نباشید.

دکتر محسن مرآتی – متخصص ارتودنسی و ناهنجاری های فک و صورت (  متخصص ارتودنسی – ارتودنسی )

 

 

جستجو کنید

آخرین مقالات

اشتراک گذاری

دکتر محسن مراتی

متخصص ارتودنسی 

نظرات

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها