كشیدن صحیح نخ دندان| Tooth flossing

كشیدن صحیح نخ دندان

كشیدن صحیح نخ دندان  : متاسفانه بسیاری از افراد جامعه با نخ دندان و استفاده صحیح از آن بیگانه اند.جالب است بدانید اکثر پوسیدگی های دندانی در بزرگسالان از فضای بین دندان ها که قابل تمیز کردن با مسواک نیست گسترش می یابد و وقتی بیمار متوجه آن می شود که پوسیدگی در داخل دندان گسترش یافته و دیواره عقب یا جلوی دندان فرو می ریزد.
شما می بایست حداقل روزی یکبار بین تمامی دندان هایتان را نخ بکشید. مشکل اصلی اغلب افراد این که می گویند نخ بین دندانهای ما نمی رود یا وقتی نخ می کشیم لثه هایمان خونریزی می کند. با روش درست نخ کشیدن همه این مشکلات حل می شود.

Behdasht2

كشیدن صحیح نخ دندان

1.یک نخ دندان مرغوب و نازک مثل Oral-B ، ارکید یا مینا تهیه کنید.
2. 30 سانتی متر از نخ را بریده و دو طرف آن را دو بار گره بزنید که به شکل یک حلقه درآید. (شکل بالا چپ). این کار کنترل نخ را بسیار ساده تر می کند.
3. نخ دندان را بین دو دندان مجاور قرار دهید و با حرکت اره ای جلو و عقب با دامنه حرکت 4-5 میلی متر آنقدر تکرار کنید تا نخ نقطه تماس محکم بین دندان ها را رد کند.
4. حال با حرکات اره ای و بالا و پایین چندین بار روی دیواره های دو دندان مجاور بکشید تا تمام باکتری هایی که به دیواره ها چسبیده اند جدا شوند و همان صدای جیر جیر شیشه تمیز شنیده شود. حرکت بالا و پایین از انتهایی ترین نقطه زیر لثه تا نقطه تماس بین دو دندان باید انجام شود.
5. با همین حرکت اره ای به آرامی آن را خارج کنید

نکات:

1. یکبار داخل و خارج کردن عمودی نخ دندان در بین دندان ها برای خارج شدن خرده غذایی فایده ای ندارد. هدف برداشتن باکتری هایی است که به دیواره های دندان چسبیده اند. خلال دندان فقط خرده های غذایی را در می آورد به همین خاطر هیچ گاه نمی تواند جایگزین نخ باشد.

2. اگر با فشار عمودی سنگین بخواهید نخ را وارد فضای بین دندانی کنید نخ پس از گذر از نقطه تماس رها شده و با ضربه خود، لثه شما را پاره می کند. پس بهترین روش برای رد کردن نقطه تماس بین دندان ها، حرکات اره ای (جلو عقب) است.

3. اگر به روش صحیح نخ کشیدید و دیدید لثه ها باز خونریزی دارد نا امید نشوید هرجا خونریزی دارد یعنی باکتری و التهاب وجود دارد. اگر نخ کشیدن را دو هفته ادامه دهید تمام خونریزی ها برطرف می شود چون رفع التهاب از لثه دو هفته زمان میبرد.

 

جستجو کنید

آخرین مقالات

اشتراک گذاری

دکتر محسن مراتی

متخصص ارتودنسی 

نظرات

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
1.6K نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها