زمان طلایی برای ارتودنسی

زمان طلایی برای ارتودنسی

در فک انسان بالغ 32 دندان در موقعیت نرمال به حالت دو قوس فک بالا و پایین طوری قرار می گیرند که انجام عمل جویدن و آسیاب کردن غذا را به  بهترین نحو انجام گیرد. در صورتی که دندان ها از موقعیت نرمال خود انحراف پیدا کنند موجب بروز مشکلاتی خواهد شد که برای درمان آن ها بایستی از درمان ارتودنسی کمک گرفت . لازم به ذکر است درمان های ارتودنسی تنها جهت ردیف کردن دندان ها با کار نمی رود بلکه توانایی تغییر یا هدایت رشدی استخوان های فک بالا و پایین نیز دارد . در این مقاله می خواهیم درباره ی زمان طلایی برای ارتودنسی صحبت کنیم .

زمان طلایی برای ارتودنسی

در رابطه با زمان مناسب انجام درمان ارتودنسی بایستی گفت :

که زمان مناسب جهت شروع درمان ارتودنسی در مشکلات مختلف فکی و دندانی متفاوت می باشد . بیمارانی که دچار مشکلات اسکلتی هستند ، برای مثال فک پایین از موقعیت طبیعی عقب تر باشد، بهترین زمان برای انجام درمان ارتودنسی، سال های پیش از دوران بلوغ می باشد زیرا می توان رشد قبل و و حین بلوغ را برای درمان این ناهنجاری ها مورد استفاده قرار داد لذا انجام ارتودنسی برای این افراد در پسران در حدود ۱۱ تا ۱۳ سالگی و در دختران حوالی سن ۱۰ تا ۱۲ سالگی می باشد .

در رابطه با مشکلاتی که تنها به دندان ها مربوط می شوند ، محدودیت سنی وجود ندارد اما زمان طلایی برای ارتودنسی حوالی 12 سالگی می باشد زیرا دندان های دائمی تازه رویش یافته اند. طبق نظرات انجمن ارتودنتیست های آمریکا و ایران اولین مشاوره با متخصص ارتودنسی بایستی در سن 7 سالگی انجام شود تا در صورت نیاز اقدامات لازم جهت پیشگیری از یک سری مشکلات انجام شود . باید توجه نمود که مشکلات فکی شدید و بسیار شدید اگر در سنین بلوغ درمان نشوند، در دوران بزرگسالی با کمک درمان ارتودنسی همراه با جراحی قابل درمان اند .

دکتر محسن مرآتی – متخصص ارتودنسی و ناهنجاری های فک و صورت (  متخصص ارتودنسی – ارتودنسی )

جستجو کنید

آخرین مقالات

اشتراک گذاری

دکتر محسن مراتی

متخصص ارتودنسی 

نظرات

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
8.2K نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها