ارتودنسی و جراحی بینی

ارتودنسی و جراحی بینی

ارتودنسی و جراحی بینی : یکی از سوالات متداول که بیماران از متخصص ارتودنسی می پرسند این است که آیا درمان ارتودنسی با جراحی بینی تداخلی دارد یا خیر؟

حتی برخی این سوال را می پرسند که بهترین زمان برای انجام درمان جراحی بینی چه موقع است؟

در مقاله ارتودنسی و جراحی بینی قصد داریم به پاسخ این سوالات بپردازیم.

 

ارتودنسی و جراحی بینی

 

ارتودنسی و جراحی بینی :

باید گفت جراحی بینی ، جزء جراحی هایی می باشد که بهتر است بعد از ارتودنسی انجام شود، چرا که درمان ارتودنسی می تواند وضعیت بینی و ارتباط بینی و لب را تغییر دهد و اگر بیمار قبل از ارتودنسی اقدام به جراحی بینی کند، ممکن است بعد از ارتودنسی نتایج جراحی بینی مقداری متفاوت باشد.

چرا که حرکت دادن دندان ها بخصوص در بیمارانی که درمان ارتودنسی شان همراه با کشیدن دندان است، می تواند بر روی زاویه بین بینی و لب تاثیر بگذارد و حتی بینی بیمار را تا حدودی سربالا کند.

حتی بعضی از بیماران بعد از درمان ارتودنسی اصلاً نیازی به جراحی بینی پیدا نمی کنند، بخصوص بیمارانی که از پایین بودن نوک بینی خودشان شکایت دارند، ممکن است بعد از درمان ارتودنسی مشکل شان برطرف شده و اصلاً نیازی به جراحی بینی نداشته باشند.

در نتیجه لازم است که در این خصوص با متخصص ارتودنسی مشورت کنند و تصمیمی که اغلب متخصص ارتودنسی برای بیماران می گیرد این است که جراحی بینی به بعد از درمان ارتودنسی موکول شود.

اما بیمار در صورتی که عجله نداشته باشد، می تواند در اواخر ارتودنسی هم جراحی بینی را انجام دهد.

به این نکته باید توجه داشت که حضور دستگاه های ارتودنسی در داخل دهان هیچ گونه تداخلی با انجام جراحی بینی ندارد و دستگاه های ارتودنسی مانع از انجام جراحی بینی نمی شود در نتیجه در اواخر درمان ارتودنسی هم بیمار خیلی راحت می تواند با حضور سیم و براکت در داخل دهانش جراحی بینی را انجام دهد هر چند که توصیه متخصص ارتودنسی این است که جراحی بینی بعد از درمان ارتودنسی انجام شود.

 دکتر محسن مرآتی – متخصص ارتودنسی و ناهنجاری های فک و صورت (  متخصص ارتودنسی – ارتودنسی )

 

جستجو کنید

آخرین مقالات

اشتراک گذاری

دکتر محسن مراتی

متخصص ارتودنسی 

نظرات

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها